September 2009 - www.hospichild.be - FR

10/09/2009
Symposium: minderjarigen
Op 10 september organiseert de Vlaamse Vereniging voor Kindergeneeskunde een symposium over de positie van de minderjarige in de gezondheidszorg te Brussel.

17/09/2009
Lucas: Visie op zorg, zorg met visie
Lucas organiseert op 17 september een dag naar aanleiding van zijn 20-jarig bestaan.

19/09/2009
Congres Foliumzuur
De Internationale Federatie Spina Bifida en de Vlaamse Vereniging voor Spina Bifida organiseren op 19 september een seminarie rond foliumzuur te Brugge.

26/11/2009
Toneel & Informatiesessie : Dokter, Hoeveel ?
Haal meer uit de basisverzekering van uw ziekenfonds, van MIC MAC (MAF, OMNIO, VOS, RVV, SIS-kaart ...wat betekent dat allemaal ?). Het wordt u allemaal duidelijk tijdens een infosessie met ludieke toneelopvoering

Een video rond NIDCAP in het UMC St-Pieter
Professor Dominique Haumont leidt ons (NL, FR en EN) rond achter de schermen van de dienst neonatalogie van het UMC Sint-Pieter te Brussel. Een bezoek aan dit hoogtechnologische, maar ook menselijke centrum voor pasgeborenen die behoefte hebben aan bijzondere zorg.

België ratificeert verdrag
België heeft het Verdrag van de Verenigde Naties inzake de rechten van de personen met een handicap en het bijhorende facultatieve protocol geratificeerd.

Kwaliteit van de kankerzorg
De Vlaamse Liga tegen Kanker voert elk jaar een onderzoek uit over het kankerbeleid in ons land. De resultaten worden gepubliceerd in een onderzoeksrapport, dat een grondige analyse verschaft van enkele knelpunten in de kankerbehandeling en de kankerpreventie.

Prijs Gert Noel 2008
In 2007 heeft het Fonds Gert Noël een project bekroond van het Kinderziekenhuis Koningin Fabiola: aandacht voor de psychologische ondersteuning van het kind, zijn familie en zijn verzorgers tijdens een opname op de pediatrische intensieve zorgeenheid.

Publicatie : Moslims in de Westerse Gezondheidszorg
Een beter inzicht in de opvattingen en gebruiken van de moslimcultuur kan de zorgverlener stimuleren om in de gezondheidszorg de moslims op een passende manier te benaderen, zonder met hen in conflictsituaties verzeild te geraken. Het kan integratie, dialoog en wederzijds respect bevorderen.

Het Huis voor Respijtzorg
De werkzaamheden voor het Huis van Respijtzorg zijn eind mei begonnen en gaan zeer goed vooruit. Raadpleeg de nieuwe site www.huisvoorrespijtzorg.be om kennis te maken met het project.

De Mexicaanse griep (AH1N1)
Komt er een pandemie op ons af? Is de Mexicaanse griep echt zo gevaarlijk? Kunnen we preventieve maatregelen treffen? Wie zijn de grootste risicogroepen? Hospinews vroeg het aan Prof. Jean Plum.

contact | infos | evanbesien@hospichild.be | een project van CMDC vzw

Wilt u zich inschrijven (of uitschrijven) op deze maandelijkse newsletter? Klik dan hier

Septembre 2009 - www.hospichild.be - NL

19/09/2009
4è Rencontre d'ORL Pédiatrique
Le reflux gastro-eosophagien de l'enfant et ses répercussions au niveau de la sphère ORL, le dépistage systématique de la surdité, ses écueils, ses bénéfices, la prise en charge d'enfants présentant une surdité légère, l'implant cochléaire ou encore le bégaiement de l'enfant seront au programme de cette journée.

01-03/10/2009
Congrès Soins palliatifs pédiatriques
Le 4è congrès francophone en soins palliatifs pédiatriques aura lieu du premier au trois octobre à Montréal et aura pour thème, "De la souffrance de l'enfant à la souffrance des autres"

07-11/10/2009
Bruxelles ça conte !
Avis à tous ceux qui utilisent ce magnifique outil qu'est le conte, dans les hôpitaux, dans les classes ou le soir, au coin du lit, pour emmener les enfants au pays des rêves...

21-25/10/2009
Salon du Livre de Jeunesse
Un salon qui a pour noble ambition de (re)mettre le livre au goût du jour pour nos enfants.

24/10/2009
Session d'informations sur le cancer
Du diagnostic à l'annonce : comment diagnostiquer un cancer du sein, de la prostate, du côlon, du poumon ? Quels sont les disciplines impliquées et leur rôles respectif ? Qui coordonne le dossier du patient ?

18/11/2009
L'Enfant et la Douleur
Faut-il que l'enfant souffre ? Conférence donnée par le Docteur Mario Govaerts, Professeur honoraire à l'ULB

Le NIDCAP en vidéo au CHU Saint-Pierre
Le Professeur Dominique Haumont nous fait découvrir par un film en FR, NL et EN, les coulisses du service de néonatalogie. Une visite au coeur de la haute technologie et de l'humain, au Service de Néonatalogie qui nécessitent une attention et des soins particuliers.

Formations 2009- 2010 de Cancer & Psychologie
L'association Cancer & Psychologie propose des formations à l'accompagnement de la personne malade et de ses proches.

I have a dream !
Depuis bientôt 20 années, l'association Make a Wish se met au service des enfants atteints de pathologies lourdes pour réaliser leurs voeux.

Une Question de Capacités
L'Unicef a édité une brochure explicative de la Convention relative aux droits des personnes handicapées, à l'égard des enfants.

Maison de Répit de Bruxelles Capitale
Les travaux de construction de la Maison de Répit ont débuté à la fin du mois de mai et avancent bien. Visitez le nouveau site www.maisonderepit.be pour découvrir le projet.

ANNONCES

Bénévoles demandés
L'Espace social Télé-Service asbl  recherche des bénévoles pour pourvoir plusieurs fonctions.

Recherche infirmière pédiatrique
Travail à temps partiel (13 h ou 19h) pour compléter l'équipe interdisciplinaire et dynamique de l'asbl Cité Sérine.

Étudiants volontaires

La grippe mexicaine AH1N1
Avons-nous affaire à une pandémie ? Cette grippe mexicaine est-elle si dangereuse ? Pouvons-nous prendre des mesures préventives ? Qui sont les groupes à risque ? Hospinews a interrogé le Professeur Jean Plum

contact | infos | evanbesien@hospichild.be | un projet du CDCS asbl