Sinds 7 mei staat er op de spoeddienst van het UZ Brussel een sociale robot. Deze robot biedt ondersteuning bij de communicatie en zorgt tegelijk voor afleiding voor kinderen en hun ouders. Daarnaast helpt hij de zorgverleners zich beter te concentreren tijdens hun medische handelingen. In afwachting van zijn toekomst en een evaluatie van zijn nut binnen een medische omgeving, blijft het pilootproject met de robot tot 1 juni aanwezig op de spoeddienst.

UZ Brussel deelt regelmatig zijn nieuwe initiatieven om jonge patiënten, hun ouders en zorgverleners zo goed mogelijk te ondersteunen. Dat gebeurde eerder al bij initiatieven rond vroeggeboorte, zoals de app NeoParent, die de communicatie tussen zorgverleners en ouders bevordert, of bij projecten als ALBaT®OS, dat als doel heeft de wachtlijsten in de logopedie te verkorten. Ook bij het ontwikkelen van digitale hulpmiddelen die levens kunnen redden, betrekt het ziekenhuis ouders en zorgverleners actief. Met dit nieuwe pilootproject wil het ziekenhuis ouders op een laagdrempelige manier informeren over het verloop van medische onderzoeken, hen helpen om medische informatie aan hun kinderen uit te leggen, én kinderen op een speelse manier geruststellen tijdens vaak stresserende momenten.
Voor kinderen is een bezoek aan de spoedafdeling vaak spannend en beangstigend. Met deze robot willen we hen op een speelse manier geruststellen en onze zorgverleners ondersteunen in de communicatie met kinderen en hun ouders,” aldus Katia Van Vaerenbergh, kinderarts en spoedarts in het UZ Brussel.
Eén robot, twee functies
De robot werd oorspronkelijk in België ontwikkeld door het bedrijf Deduco. Gedurende een maand zal hij getest worden bij kinderen en hun ouders. De technologie achter de robot heeft twee functies: informatie verschaffen aan ouders en ‘de clown uithangen’ voor de kinderen. Dankzij zijn twee schermen kan hij zowel nuttige en duidelijke info tonen aan volwassenen als vrolijke en geruststellende beelden afspelen voor kinderen.
Uitbreiding mogelijk?
UZ Brussel geeft aan dat de sociale robot momenteel wordt getest op de spoeddienst, maar dat hij op termijn ook nuttig zou kunnen zijn op andere afdelingen, zoals de kinderafdeling of intensieve zorgen. Tijdens deze testmaand zal het digitale hulpmiddel geëvalueerd worden op zijn informatieve functie én zijn rol als entertainer, tijdens zijn interacties met kinderen en hun ouders. Ook zorgverleners worden betrokken bij de evaluatie, om te bepalen of deze technologie daadwerkelijk een meerwaarde is op de spoeddienst en mogelijk ook in andere afdelingen.
LEES OOK:
-
Vroeggeboorte: de app NeoParent bevordert de communicatie tussen zorgverleners en ouders in het UZ Brussel
-
Het KidZ Health Castle van het UZ Brussel is eindelijk erkend als palliatief pediatrisch liaisonteam
-
ALBaT®OS: pilootproject van UZ Brussel om de wachtlijsten voor logopedie te verkorten