Je kan je vanaf nu inschrijven voor het volgende academiejaar van de opleiding in dubbele diagnoses van Atelier Tam-Tam. Het project kwam er op initiatief van Dr. Godelieve Baetens, een psychiater met meer dan dertig jaar ervaring op dit gebied. Het doel van de opleiding? Een inclusieve dimensie toevoegen aan je praktijk of interessegebied, ten opzichte van personen met een dubbele diagnose (verstandelijke beperking en/of geestelijke gezondheidsstoornis en/of ontwikkelingsstoornis zoals autisme). Na je opleiding (formule A of B) ben je een certificaat en een boeiende ervaring rijker!

“Onze tweetalige opleiding in dubbele diagnoses is opgebouwd rond een toegepaste theoretische benadering met zorgvuldig uitgekozen professoren en deskundigen, collectieve denkoefeningen over casestudies met de deelnemers en het team van Atelier Tam-Tam, en praktische sessies met patiënten in therapeutische ateliers.”
Over de opleiding
De twaalf deelnemers aan de opleiding komen terecht in een bevorderlijke leeromgeving en aangename leefruimte. Atelier Tam-Tam, dat door het RIZIV erkend is als opleidingscentrum voor geestelijke gezondheid, werd in 2024 opgericht dankzij de hulp van verschillende overheidspartners zoals Vivalis, Iriscare, de Koning Boudewijnstichting en verschillende verenigingen. De vzw biedt ook therapeutische ateliers aan patiënten die zorg zoeken of hun leven (opnieuw) willen opbouwen. De opleiding combineert theorie met praktijk en wordt gegeven door universiteitsprofessoren en veldwerkers die dokter Baetens tijdens haar carrière heeft ontmoet en persoonlijk heeft uitgekozen om een specifiek onderdeel van dubbele diagnose te behandelen. De theorie is noodzakelijk om te begrijpen welke uitdagingen er zijn wanneer patiënten zich afreageren of zichzelf (zelfverminking) of anderen pijn doen. De theorie wordt vervolgens toegepast tijdens seminaries met casestudies die worden aangereikt door het team van opleiders. De deelnemende professionals kunnen ook zelf specifieke gevallen aanbrengen die ze hebben meegemaakt. Ten slotte worden ze gevraagd om deel te nemen aan de therapeutische ateliers die op dezelfde locatie worden gehouden; eerst als waarnemers, dan als begeleiders – waarbij ze de groep ondersteunen – om daarna zelf ateliers leiden.
“De opleiding is ontworpen om zorgprofessionals op te leiden, hun de hulpmiddelen aan te reiken die ze nodig hebben om al dan niet therapeutische technieken te ontwikkelen, maar vooral om hun het vertrouwen te geven om open te staan voor anderen, met al hun verschillen en overeenkomsten, en niet langer schrik te hebben”, aldus Godelieve Baetens, arts-psychiater, oprichtster van de vzw Atelier Tam-Tam en expert van de Hoge Gezondheidsraad.
Praktisch
De opleiding is bedoeld voor alle professionals in de gezondheidszorg, of die nu Nederlandstalig of Franstalig zijn, die meer willen leren over dubbele diagnoses. Hieronder valt iedereen die werkzaam is in de (para)medische, zorg- of onderwijssector, zoals psychiaters, artsen, psychologen, pedagogen, verpleegkundigen, kinesisten, psychomotorische therapeuten, logopedisten, leerkrachten, opvoeders, verzorgers of hulp- en zorgprofessionals. Om een kwalitatieve opleiding te waarborgen – zowel bij de theorielessen (waarbij interactie een essentiële rol speelt) als bij de praktijk (therapeutische ateliers met de deelnemers en patiënten) – is het aantal plaatsen beperkt tot maximaal twaalf deelnemers. De opleiding gaat van start in september 2025, rekening houdend met de schoolvakanties in het hele land, en eindigt in juni 2026. De lessen vinden plaats op maandagavond van 17 tot 20 uur in de vorm van een theorieles of een seminarie/atelier als praktische denkoefening. Heb je vragen? Neem dan contact op via maryam.nouri@ateliertamtam.be of 02 850 70 70.
→ Schrijf je in via het online formulier: Atelier Tam-Tam
Oorsprong van het project
Dokter Baetens broedde al enkele jaren op het idee. Het gaat om een educatief en therapeutisch project, met als doel de levenskwaliteit van kwetsbare personen te verbeteren. Het idee is ook om het geestelijke gezondheidsnetwerk en de mobiele bijstandsteams te ontlasten. Enerzijds is er dus de wens om een zekere mate van stabiliteit en rust te brengen door middel van therapeutische ateliers voor mensen met een dubbele diagnose, die ernstige en complexe problemen hebben die vaak gepaard gaan met agressieve uitbarstingen naar zichzelf en anderen toe. Anderzijds is het ook de bedoeling om hoogwaardige opleidingen aan te bieden aan professionals in de sector (theorielessen, seminaries, workshops, deelname aan therapeutische ateliers zoals pottenbakken, koken of tuinieren met patiënten met een dubbele diagnose).
Therapeutische ateliers
De ateliers vertrekken vanuit een democratische benadering: ze zijn toegankelijk voor personen van alle achtergronden die tegelijk een intellectuele beperking en een geestelijk gezondheidsprobleem of ontwikkelingsstoornis hebben. Om de patiënten te helpen die daar het meest behoefte aan hebben, verwijzen de professionals in het netwerk van dokter Baetens ze door. Elk atelier biedt plaats aan maximaal vijf personen die worden behandeld door twee professionals; terwijl de een de dans leidt en kennis opbouwt, zorgt de ander voor ondersteuning en veiligheid. Om de voordelen waar te nemen, is de duur van de ateliers vastgesteld op zes maanden. Tijdens de ateliers beginnen de opleiders met heel eenvoudige handelingen om ervoor te zorgen dat elke deelnemer kan volgen en begrijpt wat er gebeurt. “Na enkele sessies voegen we een paar verschillen toe zonder het atelier te complex te maken. Want je moet beseffen dat onze doelgroep moeilijk nuances kan begrijpen: het is vaak zwart of wit. Tijdens onze ateliers hechten we veel belang aan de omgang met verschillen.” Godelieve Baetens, arts-psychiater, oprichtster van de vzw Atelier Tam-Tam en expert van de Hoge Gezondheidsraad.