Minder zwangerschapsvergiftigingen en premature bevallingen dankzij telemonitoring

Telemonitoring bij vrouwen met een risicozwangerschap zorgt voor minder zwangerschapsvergiftigingen én vermindert de kans op een premature bevalling. Dat blijkt uit onderzoek aan de Uhasselt.

Voor dit onderzoek moesten vrouwen met een risicozwangerschap’s morgens en ‘s avonds hun bloeddruk meten. Via telemonitoring werden ze dagelijks opgevolgd. Bij een te hoge bloeddruk kon de arts beslissen om de medicatie te wijzigen of hen toch voor controle naar het ziekenhuis te vragen.

Alles samen namen 570 zwangere vrouwen in alle Limburgse ziekenhuizen deel aan het onderzoek. Het eindresultaat? Er kwam een derde minder zwangerschapsvergiftigingen voor, de kans op een premature bevallig halveerde en de toekomstige moeders moesten voor de bevalling minder vaak in het ziekenhuis worden opgenomen.

(→ Bron: gezondheid.be)