Terug naar school ook in ziekenhuizen

Vanaf dit schooljaar kunnen patiënten van 12 jaar en ouder, die opgenomen zijn in het KidZ Health Castle (het kinderziekenhuis van UZ Brussel), terecht in de ziekenhuisschool. In de revalidatieziekenhuis “Inkendaal”, gevestigd op Sint-Pieters-Leeuw, zijn er 170 plaatsen meer dan vorig jaar in september.

Uitbreiding onderwijsaanbod voor zieke kinderen UZ Brussel

Drie nieuwe vakleerkrachten komen de reeds actieve pedagogen van De Appeltuin en het aanwezige Bednet-aanbod versterken.

Genezen blijft de eerste prioriteit, maar waar en wanneer mogelijk kunnen de kinderen tot vijf uur per week lesvolgen. De focus ligt op de hoofdvakken en op de voorbereiding van toetsen of examens. Het doel is om de leerachterstand zoveel mogelijk te beperken en de terugkeer naar school vlotter te laten verlopen. Een hele geruststelling voor kind en ouders.

Kinderen met infectiegevaar krijgen individueel les in hun kamer. De andere patiëntjes krijgen les in de lokalen van De Appeltuin en in de speel-, recreatie- en leerruimtes. UZ Brussel werkt voor dit project samen met de Cardijnschool in Anderlecht, die al ervaring heeft met de ziekenhuisschool in het revalidatieziekenhuis Inkendaal in Vlezenbeek.

Filmpje van de eerste schooldag in Inkendaal

De VRT schrijft : “Kinderen die voor langere tijd ziek zijn of moeten revalideren, kunnen les volgen in het ziekenhuis. Het hoofddoel is de leerachterstand tot een minimum te beperken. Dit schooljaar is daar plaats voor in totaal 960 leerlingen uit de lagere en middelbare school, dat zijn 170 plaatsen meer dan vorig jaar in september. De journaalploeg volgde de eerste schooldag in revalidatieziekenhuis “Inkendaal”, in Vlezenbeek bij Brussel.”

→ Om de video te kijken : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/02/schoollopen-in-een-ziekenhuis-lessen-revalidatie-en-zorg-in-ee/