UZ Leuven opent nieuwe afdeling ‘Vrouw, kind en erfelijkheid’

De zeer moderne nieuwbouw van UZ Leuven met een oppervlakte van 38.000 m2 omvat het nieuwe kinderziekenhuis, dat jaarlijks 6.000 patiëntjes opvangt. Vijf medische diensten, kindergeneeskunde, verloskunde, menselijke erfelijkheid (genetica), urologie en neonatologie, maken er deel van uit. Dit bevordert de samenwerking tussen de disciplines.

Alles oogt modern, toekomstgericht en huiselijk: ruime kinderkamers, een loungeruimte voor de ouders, een snoezelruimte voor gestresseerde kinderen, een dakterras en een ziekenhuisschool. Ondanks de hoogtechnologische aanpak ging er veel aandacht uit naar rust, comfort en geborgenheid, weg van de traditionele ziekenhuissfeer.

Hi-tech ziekenhuis

Het geavanceerde bevallingskwartier is onderverdeeld in een zone voor bevallingen met een laag risico en bevallingen met een hoog risico. Daarnaast zijn er twee hi-tech operatiezalen voor keizersnedes en foetale chirurgie. De afdelingen materniteit, intensieve neonatologie en neonatologie liggen vlakbij. Op de neonatologie kunnen ouders bij hun baby overnachten en ook de materniteit telt drie moeder-kindkamers. In het bevallingskwartier geldt een uitdrukkelijke focus op de patiënt, zoals baden om te ontspannen tijdens de arbeid.