Zico-app : om zieke kinderen beter te informeren over hun ziekte

Naar aanleiding van de ‘Nacht van de Inspiratie’, een organisatie van Bizidee, de stad Mechelen en de afdeling Media & Entertainment van de Thomas Morehogeschool Mechelen, werd onlangs de prijs voor het beste ondernemersidee uitgereikt. Die ging naar vier studenten die een app ontwikkelen om zieke kinderen in het ziekenhuis beter te informeren over wat hen overkomt.

Binnen de jonge startup werken Lisa Hendrickx, Boyd Driesen, Estelle Wolput en Sam Van Buggenhout aan de app Zico. Lisa kreeg het idee toen ze zelf een tijdlang vaak in het ziekenhuis verbleef. Daar zag ze veel jonge patiëntjes die voortdurend met vragen zaten: waarom ben ik hier, wat gaat er nu met mij gebeuren…? Vragen waarop hun ouders vaak het antwoord schuldig bleven, omdat ook zij de taal van de dokters niet altijd begrijpen.

Zico, een digitale buddy

Zico is de ster van de app: een wit animatiefiguurtje met een veertje op zijn hoofd en een pleister op zijn buik. Als een ware doktersassistent geeft hij aan de hand van animatievideo’s uitleg over ziektes en behandelingen in een taal die kinderen begrijpen. Dankzij augmented reality zien de jonge patiënten hun digitale buddy bijvoorbeeld onder de MRI-scanner. Het viertal wil tegen begin 2020 de eerste filmpjes afwerken en het aanbod stelselmatig uitbreiden. Vanaf dan kunnen artsen samen met Zico toelichtingen geven aan patiëntjes van 3 tot 12 jaar.

Dringende nood

Elk jaar verblijven in ons land ruim 230.000 kinderen voor korte of langere tijd in het ziekenhuis. De studente deed navraag, maar kwam al snel tot de vaststelling dat er weinig tools voorhanden zijn om deze jonge doelgroep te begeleiden bij hun opname. Ze diende een voorstel voor de ontwikkeling van een app in als bachelorproef en kreeg het gezelschap van drie medestudenten.