Het Knuffelbeerziekenhuis: een leuke dag om kinderen bewust te maken van medische zorg

Dit evenement probeert zo waarheidsgetrouw mogelijk de sfeer van het ziekenhuis en zijn medische context te schetsen, maar dan helemaal op maat van kinderen. Kinderen van 3 tot 12 jaar mogen (in het gezelschap van hun ouders) hun zieke of geblesseerde knuffeldier aanbieden in het ziekenhuis dat die dag helemaal voor hen klaarstaat!

Het kind maakt met behulp van allerlei stands kennis met de diverse diensten en afdelingen, afhankelijk van de zorg die hun knuffeldier nodig heeft. Het kind ontmoet daarbij de verschillende gezondheidsprofessionals, onze “knuffel-o-logen”! Vaccins, gips, röntgenfoto, dieet, tandarts, reanimatie, … alle afdelingen zijn in de weer voor een optimale verwelkoming en verzorging van de pluchen patiëntjes. Bij elke stap van het parcours leert het kind beetje bij beetje het belang en de opdrachten van elke afdeling kennen.

Belangrijk voor sensibilisering en preventie in de gezondheidszorg

Deze knuffelbeerdag is opgevat als een speels en pedagogisch parcours, een dag vol gezondheidspreventie en sensibilisering voor de wereld van het ziekenhuis die kinderen soms angst en stress inboezemt. Het kind speelt een rol in het zorgtraject van zijn eigen knuffeldier: het laat zich gretig onderdompelen in deze wereld die het onvoldoende kent, en het krijgt antwoorden op elementaire vragen: “Waarom krijgt mijn knuffel een naambandje? Ik denk dat Beer een gebroken pootje heeft: moet hij in het gips? Is het ernstig? … “

Verder is het de bedoeling om samen met medeorganisator BEMSA ULB (het comité van geneeskundestudenten) de toekomstige zorgprofessionals vertrouwd te maken met het specifieke karakter van de omgang met jonge patiënten.

Heb je zin om hieraan mee te werken?

Samen met jou wordt het UKZKF op 16 september 2023 van 13 tot 17 uur een fantastisch Knuffelbeerziekenhuis!

LEES OOK: