Gehospitaliseerde kinderen: een MRI-simulator om de angst te overwinnen

Studenten van de Helha-hogeschool (Haute Ecole Louvain en Hainaut) bedachten en installeerden een ‘dummy’ MRI-apparaat (magnetische resonantie beeldvorming) in de pediatrische afdeling van het Grand Hôpital van Charleroi (GHdC). Het doel is om bij kleine kinderen de stress, angst en pijn te milderen, die gepaard gaat met het onbeweeglijk moeten liggen in een lawaaierig apparaat. Een MRI produceert namelijk behoorlijk wat geluid. Door spel en simulatie kunnen de kleintjes beter omgaan met de situatie, zodat er minder algemene verdoving wordt is.

Het gaat niet om een nieuw initiatief. Dit concept werd reeds sinds 2012 ontwikkeld en op de markt gebracht door een Franse onderneming. Toch willen we de aandacht vestigen op het studiewerk van de Helha-studenten, omdat hun nep-MRI in het ziekenhuis van Charleroi komt en de plaatselijke kinderen er baat bij zullen hebben.

Een MRI-onderzoek boezemt kinderen angst in

Een MRI-onderzoek is een geavanceerd onderzoek dat kinderen als beangstigend ervaren. Er zijn drie elementen die ze moeten overwinnen:

• De liggende positie in een tunnel
  • Het oorverdovende geluid tijdens de onderzoeksfasen
  • De vereiste onbeweeglijkheid (gedurende 20 minuten!) om een goede beeldvorming mogelijk te maken

Dankzij de simulator kan je kinderen voorbereiden op het echte onderzoek. Ze werken beter mee en zijn minder angstig. Op die manier moeten ze niet onder verdoving gebracht worden met behulp van geneesmiddelen.

@Sciences et Technologies – HELHa

Prototype ontwikkeld door zes studenten industrieel ingenieur

Dankzij zes studenten die de opleiding tot industrieel ingenieur volgen, beschikt het ziekenhuis voortaan over deze nieuwe technologie. Een van hen (Julien) lichtte het project toe op RTBF: “Het bestaat uit een grote houten bekisting, met een verplaatsbaar gedeelte op de tafel dat wordt aangestuurd met een knop. Er zit ook een geluidsinstallatie in verwerkt. We kunnen het echte MRI-geluid weergeven.” Zijn collega Arnaud vult aan: “Als kind kreeg ik een epilepsieaanval. Ik moest een MRI-onderzoek ondergaan en vond dat heel stresserend. De eerste keer moesten ze mij onder verdoving brengen, anders lukte het niet. Dit project zal niet als losse onderdelen in een garage stof vergaren, het wordt echt gebruikt. Het is zinvol en positief!”

Minder algemene verdovingen, dus beter voor het ziekenhuis

Het ziekenhuis is bijzonder tevreden over het initiatief: “Of je nu een kind bent of een volwassene, wat je niet kent boezemt angst in,” zo vertelt Catherine Pierrard (pediatrisch verpleegster van het ziekenhuis in Charleroi) aan de RTBF. “Wij, de volwassenen, zorgkundigen en artsen, moeten onderzoeken uitvoeren om te weten wat er aan de hand is met het kind. Maar welke inbreng heeft het kind? Met een dergelijke dummy kunnen we het de tijd geven om te wennen, om de regie over zijn gezondheid en zorg te behouden. Het grote voordeel voor het ziekenhuis is dan weer dat we minder vaak onze toevlucht moeten nemen tot algemene verdoving.”

@Domed

Een Frans initiatief sinds 2012

Het raketvormige MRI-apparaat van de firma Domed werd in 2012 ontwikkeld door een team van radiologen uit de moeder-kindziekenhuizen in Lyon (Frankrijk). Sindsdien beschikken 33 ziekenhuizen wereldwijd over een ‘Playful MRI Simulator’. In België bestelde enkel het Citadelziekenhuis in Luik er eentje (budget: ongeveer 25.000 euro). Van de 18.000 kinderen die al gebruik maakten van de simulator, hadden 80% geen algemene verdoving nodig! Hopelijk kan de MRI-simulator in Charleroi dezelfde bemoedigende resultaten voorleggen en de kinderen en hun ouders veel stress besparen.

LEES OOK: