Nieuw schooljaar in het buitengewoon onderwijs: een woordje aan de ouders

De terugkeer naar school vormt altijd een grote stap, maar voor sommige kinderen – met een handicap, ernstige ziekte of ingeschreven in het buitengewoon onderwijs – ligt dat net wat gevoeliger. Elk nieuw schooljaar is uniek: nieuwe gezinsorganisatie, medische opvolging, aanpassing aan de school, enz.

Op de website van Hospichild vind je allerlei informatie terug over het buitengewoon onderwijs, zoals:

→ Onderwijs en handicap

→ Tijdens de ziekte en de ziekenhuisopname 

Verandering kan angstgevoelens opwekken.

Daarom benadrukt het Franstalige Office de la Naissance et de l’Enfance (ONE) de boodschap dat elk kind het begin van een nieuw schooljaar ervaart als een overgangsmoment, waar stress en onzekerheid mee gepaard kunnen gaan. Ze moeten zich immers aanpassen aan nieuwe plaatsen, nieuwe volwassenen en nieuwe ritmes. Kinderen met specifieke behoeften ervaren deze veranderingen vaak nog intenser:

  • een omgeving die soms moeilijk te begrijpen is;
  • fysieke of psychologische vermoeidheid;
  • behoefte aan speciale zorg of aanpassingen;
  • risico op isolatie van de groep.

Buitengewoon onderwijs en inclusie in Brussel

In Brussel kunnen gezinnen kiezen uit twee opties:

  • buitengewoon onderwijs, waarvan verschillende soorten worden georganiseerd naargelang de behoeften (motorische, visuele, auditieve, intellectuele of leerstoornissen, enz.);
  • regulier onderwijs met integratie, waarbij het kind sommige of alle lessen kan bijwonen met redelijke aanpassingen en begeleiding van een gespecialiseerde dienst (Travaillerpour.be, CLB, begeleidingsdiensten).

Deze dubbele optie betekent dat het schooltraject van elk kind kan worden afgestemd op zijn of haar individuele situatie en medische, sociale en pedagogische behoeften. Er zijn ook mogelijkheden voor kinderen die zich niet kunnen verplaatsen en thuis of in een ziekenhuis verblijven. Die krijgen ondersteuning van verschillende organisaties, zoals ClassContact (Franstalige organisatie)BednetL’École à l’Hôpital et à Domicile (EHD)(Franstalige organisatie).

Hoe kun je je voorbereiden op het nieuwe schooljaar?

Dit zijn enkele aanbevelingen van ONE en de gespecialiseerde diensten in Brussel:

  • Maak op voorhand kennis met het onderwijsteam: leerkrachten, opvoeders, directie, CLB, logopedisten of kinesisten die op de gespecialiseerde school aanwezig zijn.
  • Bezoek het gebouw met je kind, zodat het zijn of haar weg kan vinden en vertrouwen kan winnen.
  • Deel een duidelijk gepersonaliseerd plan tussen ouders, gezondheidsprofessionals en het onderwijsteam: uurroosters, zorg, pedagogische aanpassingen, psychologische opvolging, enz.
  • Zorg voor een flexibele overgangsperiode: halve dagen of kortere dagen de eerste paar weken, als de gezondheid of handicap dit vereist.

Aanwezige ouders en familieleden

Het is belangrijk dat ouders aanwezig zijn om het kind te kunnen geruststellen, zeker aan het begin van het nieuwe schooljaar. Dat geldt immers voor alle kinderen. Maar voor een ziek kind of kind met een beperking gaat dat vaak gepaard met een duidelijkere afstemming met de artsen en specialisten, ingrijpendere aanpassingen van de gezinsorganisatie en in sommige gevallen met een familielid of begeleider die het kind vergezelt aan het begin van het schooljaar om zo de overgang te vergemakkelijken. De school is immers niet alleen een plek om bij te leren, maar een goede start van het schooljaar is ook belangrijk voor de maatschappelijke integratie van het kind. De school organiseert vaak groepsactiviteiten, voorstellingscirkels en aangepaste spelletjes zodat iedereen er zijn plaats kan vinden. In sommige gespecialiseerde scholen in Brussel zijn er programma’s om vermenging en uitwisseling met het reguliere onderwijs aan te moedigen, om zo isolatie te voorkomen en inclusie te bevorderen.

Schoolkalenders per onderwijstaal

In Brussel bestaan er twee verschillende schoolkalenders, ook in het buitengewoon onderwijs.

  • Aan Franstalige kant (Federatie Wallonië-Brussel) werd de kalender in 2022 gewijzigd: de zomervakantie werd teruggebracht tot zeven weken, met meer rustperiodes in de loop van het jaar.
  • Aan Nederlandstalige kant bleef de schoolkalender ongewijzigd.

Dit betekent dat de startdatum van het nieuwe schooljaar en de vakantieperiodes verschillen naargelang het gekozen netwerk. Het is belangrijk om dit in het achterhoofd te houden, zeker als je kinderen naar verschillende scholen gaan.

→ Naar de gemengde kalender van La Ligue des familles (in het Frans)

 

À LIRE AUSSI :