Reportage: Ronald McDonald Huis brengt het gehospitaliseerde kind dichter bij zijn familie

Het Ronald McDonald Huis in Brussel biedt de ouders van kinderen die verblijven in UZ Brussel, of in andere ziekenhuizen in de buurt, een warm en gastvrij verblijf. De ouders, broers en zussen kunnen er logeren op een boogscheut van het ziekenhuis, zodat ze het zieke kind elke dag kunnen bezoeken. Het patiëntje wordt omringd met de nodige liefde en ondersteuning, zodat het zijn emotionele evenwicht behoudt. De nabijheid van het gezin is essentieel voor een goed verloop van het genezingsproces, zoals blijkt uit een studie. Dit Huis heeft dus vele verdiensten. Hospichild ging er een kijkje nemen en werd rondgeleid door directrice Ingrid Vanlerberghe. Een reportage.

Enfants hospitalisés répit
Keeping families close – ©Sofia Douieb

Een kubus met grote ramen lijkt uit de grond op te rijzen in een groene omgeving. Een banner, een affiche en een bord vermelden discreet: Ronald McDonald Kinderfonds België – ‘Keeping families close’. Wij zijn aan het juiste adres. De deur geeft uit op een trappenhuis, badend in oranje licht dat binnenvalt door de ramen met kleurfilter.

House Manager Ingrid Vanlerberghe – ©Sofia Douieb

Onderaan de trap wacht de nieuwe directrice Ingrid Vanlerberghe ons breed glimlachend op. “Welkom in het Ronald McDonald Huis,” zegt ze enthousiast. We staan in een enorme ruimte, de blik in de richting van twee zeer ruim terrassen. De witte muren weerkaatsen het zonlicht en zorgen voor een warme en felverlichte indruk. Hier start ons bezoek.

Een welkome adempauze voor families van gehospitaliseerde kinderen

Het gloednieuwe en gastvrije Huis werd in november 2019 officieel geopend door het Internationale Ronald McDonald Fonds. Het is het eerste van zijn soort in Brussel, het 368ste wereldwijd. Smaakvol ingericht en kleurrijk. Delen van de ruimte zijn gemeenschappelijk, andere intiemer en gezellig.

Eethoek – ©Sofia Douieb

“We bevinden ons hier in de leefruimte, met een volledig ingerichte keuken en een ruime eethoek. Hier kunnen de gezinnen maaltijden bereiden, een koffie drinken of een (gratis aangeboden) drankje nuttigen”, steekt Ingrid van wal. “Maar het is ook een leefruimte om te socializen met de andere gasten en het isolement te doorbreken. Zeker wanneer je kind in het ziekenhuis verblijft, is het belangrijk dat je ervaringen kunt delen en je zo minder alleen voelt. Voor de broers en zussen is er een vrij toegankelijke speelkamer met tv, knuffels, speelgoed, lego…. In een kleinere, aparte ruimte staan een sofa en een bibliotheek. Deze plaats biedt meer intimiteit, bijvoorbeeld voor wanneer de grootouders langskomen in het Huis. Op de beide grote terrassen kan je wat frisse lucht opsnuiven of genieten van de zon. De slaapruimte omvat tien mooie kamers met uitzicht op het bos, elk met twee comfortabele bedden, een apart toilet en een grote douchecel.”  Deze vorm van comfort lijkt misschien wat overbodig, wanneer je zieke kind pijn lijdt in het ziekenhuis, maar het tegendeel is waar. De ouders vinden hier de nodige rust om op adem te komen.

Geen strikte toegangsvoorwaarden

Er worden niet veel voorwaarden opgelegd aan wie een poos – van een nacht tot een periode van meerdere maanden – in het Huis wil verblijven. De enige voorwaarde is dat je kind opgenomen is in om het even welk ziekenhuis in de buurt. Gezinnen die er verblijven dragen 15 euro per dag bij. En toch wordt de maximumcapaciteit zelden bereikt (mede omwille van COVID-19). ‘Het Ronald McDonald Huis in Belgie zit nog in de aanloopfase en wil niets liever dan voor het welzijn van zoveel mogelijk ouders, broers en zussen kunnen zorgen. De meeste families worden doorverwezen vanuit het UZBrussel”, zegt nog de house manager.

Lopende en komende activiteiten

De activiteiten van het Ronald McDonald Huis werden afgeremd door de pandemie en moeten nog verder uitgebouwd worden. Aan ideeën alvast geen gebrek bij de dertig vrijwillige medewerkers. Nu alles weer in zijn plooi begint te vallen, wordt er nagedacht over het aanbieden van thuiszorg aan de gasten (kapper, pedicure, massage…), kooklessen, tuinieren, gezinsbijstand, kinderanimatie (paaseieren rapen, bezoek Kerstman…)

Deze kinderfondsknuffel krijgen alle gehospitaliseerde kinderen in België voor Kerst- © Sofia Douieb

Ingrid Vanlerberghe nuanceert: “Activiteiten zijn prima, maar we willen de gezinnen niet overbelasten. Het allerbelangrijkste is dat ze tot rust kunnen komen en zich enkel om hun zieke kind moeten bekommeren. De leefruimte mag niet te druk of lawaaierig zijn, en al dan niet deelnemen aan activiteiten gebeurt steeds in overleg met alle gasten.”

Andere acties van het Ronald McDonald Fonds in België

Het Ronald McDonald Kinderfonds België doet meer dan alleen het gelijknamige Huis financieren. Het steunt al vele jaren diverse andere initiatieven, zoals ‘Geef om een glimlach’ en het uitdelen van een knuffel aan alle kinderen tijdens het ziekenhuis in de Kerstperiode. ‘Geef om een glimlach’ is een project voor de morele en financiële ondersteuning van de gezinnen met kinderen die geboren zijn met een lip-, kaak- of gehemeltespleet. Sinds 2001 Ondertussen werden dankzij dit project al meer dan 1.600 kinderen geholpen.

Info & contact

Dit zijn de links naar de vermelde projecten:

Meer weten? Stuur een mail naar info@kinderfonds.be of bel naar +32 2 307 76 00.

Sofia Douieb