3D-muurschilderingen in UZ Brussel om de stress van gehospitaliseerde kinderen te verlichten

Begin augustus realiseerde Beyond the Moon vzw, dat gewoonlijk bekend staat voor het aanbieden van vakanties aan zieke kinderen, haar allereerste kunstproject onder de naam ‘Paint a Smile’. “Speelse en interactieve” muurschilderingen sieren nu zeven kamers in het Kids Health Castel, de pediatrische afdeling van het UZ Brussel.

©UZ Brussel

Deze 3D-muurschilderingen, gratis aangeboden door Beyond the Moon, hebben als doel “kinderen een moment van ontsnapping en ontspanning te bieden tijdens hun verblijf in het ziekenhuis, dat vaak synoniem is met stress, zorgen en eenzaamheid”.

Creatief hulpmiddel voor therapeutische ondersteuning

Pascale Somers, manager en oprichter vzw Beyond the Moon, verklaarde aan UZ Brussel: “Ons schilderproject is een creatief therapeutisch ondersteunend middel om pijn te verzachten en ongemakken te verlichten. De interactie die bij elke 3D-muurschildering wordt uitgelokt, brengt plezier en een glimlach op het gezicht van de jonge patiënten, waardoor het verblijf in het ziekenhuis iets aangenamer wordt. Kortom, we bieden de zieke kinderen en hun familieleden iets moois om naar te kijken, terwijl ze samen vechten tegen de ziekte. Het doet hen voor even de soms traumatische medische wereld vergeten”.

Dierenfamilies in het bos om echte families te eren

Prof. dr. Inge Gies, verantwoordelijk voor het KidZ Health Castle, het kinderziekenhuis van het UZ Brussel, voegde daaraan toe: “In de muurschilderingen zie je aan de hand van een kasteel op de achtergrond steeds een verwijzing naar het Ridderfonds, een project van de UZ Brussel Foundation. Samen met Beyond the Moon vonden we het een leuk idee om dierenfamilies in het bos rond het kasteel een beleving te laten uitbeelden. Het Ridderfonds garandeert een duurzame gezondheidszorg voor alle zieke kinderen, ook die uit kwetsbare groepen, zonder de familie en/of mantelzorgers uit het oog te verliezen. De focus ligt op financiële en psychosociale ondersteuning, wetenschappelijk onderzoek en het creëren van een warme zorgomgeving op kindermaat. Dat is al altijd een belangrijke focus geweest van ons kinderziekenhuis. Ik vind dit dan ook een bijzonder mooi initiatief dat mij een erg warm gevoel geeft”.

LEES OOK :