West-Vlaamse zorginstellingen tekenen charter ‘Generatie Rookvrij’

Elf West-Vlaamse zorginstellingen willen kinderen van bij hun geboorte een leven zonder sigarettenrook verzekeren. Ze ondertekenden het charter Generatie Rookvrij.

De overheidscampagne Generatie Rookvrij wil alle kinderen die voortaan geboren worden laten opgroeien in een rookvrije omgeving. Omdat het leven doorgans begint op de kraamafdeling van een ziekenhuis ondertekenden vertegenwoordigers van 11 zorginstellingen uit Brugge, Veurne, Roeselare, Tielt, Izegem, Ieper, Kortrijk, Waregem, Menen en Oostduinkerke het charter.

Rookverbod

Meer en meer zorginstellingen zetten de stap naar een rookvrije omgeving. Dat gaat van een rookverbod aan de ingang tot rookvrije parkings en campussen. Op sommige plaatsen zijn er nog (bewust ongezellig ingerichte) afzonderlijke rookruimtes, maar in de speeltuintjes mogen de kinderen nergens met rokende mensen in contact komen. In het ziekenhuis van Waregem staan er op de parking borden met de boodschap ‘Gelieve hier uw sigaret te doven’ en een QR-code. Die verwijst patiënten, medewerkers en bezoekers door naar de tabacoloog.

Eerste stap

Rookvrije kraamafdelingen betekenen pas het begin van het rookvrije traject. Ook crèches, jeugdbewegingen, pretparken enz moeten inspanningen leveren om de sigaret te bannen.

→ Lees ook : Generatie 2019, Generatie Rookvrij?