Nieuwe look voor de pediatrische unit van UMC Sint-Pieter

De pediatrische unit van UMC Sint-Pieter kreeg onlangs een grondige facelift. De muren van de gangen, consultatiekamers en dienstkamers zijn getooid met speelse en kleurrijke muurschilderingen van kunstenaars van de Paint a Smile-stichting. Dankzij dit initiatief oogt alles niet alleen mooier, het zal ook een rustgevend en verstrooiend effect uitoefenen op de jonge patiënten die er moeten verblijven.

Foto : Paint a Smile (meer foto’s op paintasmile.org)

“In de pediatrie moeten we soms pijnlijke behandelingen uitvoeren bij bange en gestresseerde kinderen. Wanneer we dan de aandacht wat kunnen afleiden, helpt dit zowel tegen de pijn als de stress,” vertelde dr. Elisabeth Rebuffat op 11 januari aan BX1 ter gelegenheid van de inhuldiging van de muurschilderingen. Zij is pediatrisch diensthoofd van UMC Sint-Pieter.

Een wereld reis in beelden

“De afdeling uitte onder meer de wens om aan de hand van beelden een wereldreis te maken, gezien het uitgesproken internationale karakter van Brussel,” zo verklaarde kunstenaar Clément van Paint a Smile aan BX1. UMC Sint-Pieter koos voor ‘Kinderen van de wereld’ als thema van het opzet. “Kinderen die door de gangen lopen kunnen dromen en zomaar van de ene wereld in de andere stappen. Zo ontsnappen ze even aan de ziekenhuisomgeving…,” vervolgt Céleste, ook al een kunstenares van de stichting.

Foto : CHU Saint-Pierre

In een artikel stelt het UMC: “Voortaan fungeert de ingang als een allegorie voor de afdeling in de vorm van een tropisch eiland. De bel hangt aan een welkomstpoort, waar de bezoekers worden ontvangen. Rond een grote vuurtoren vindt een wedstrijd plaats met boten van over de hele wereld. Het eiland is een doorgangsplaats, een tijdelijke tussenstop. Op de afdeling zelf zijn de gangen omgetoverd in een eclectisch panorama van de verschillende continenten, waarin het thema ‘Kinderen van de wereld’ volop tot leven komt. In elk tafereel zien we hoe kinderen interactie hebben met dieren, diverse landschappen verkennen en culturen, spelen en feesten ontdekken vanuit een open geest van uitwisseling.”

Een project met een therapeutische insteek

Naast hun esthetische waarde, hebben de muurschilderingen en andere installaties in UMC Sint-Pieter vanzelfsprekend ook een therapeutische functie. Voor de Zwitserse stichting Paint a Smile, die zich toelegt op ‘achtergronden voor medische toepassingen’, is dit pas het tweede project op Belgische bodem (na het oncologische dagbehandelingscentrum in het UKZKF in 2017). De kunstenaars trachten werelden te scheppen, die het verblijf in medische instellingen aangenamer maken aan de hand van kleurrijke en aangepaste muurschilderingen en installaties.

Hier creëerden ze bijvoorbeeld een ‘celebrity wall’, zodat de kinderen in unit 609 een spoor van hun aanwezigheid kunnen achterlaten in een New Yorks café. En verder ook een ‘trap van emoties’, weergegeven als een oud fresco met hiërogliefen, zodat kinderen hun moeilijk te omschrijven gevoelens kunnen uiten.

Respect voor de kinderrechten in het ziekenhuis

Via diverse initiatieven (in pediatrische omgevingen alleen al een dertigtal projecten in Frankrijk, Zwitserland, Duitsland…) wil Paint a Smile gewoon tegemoetkomen aan de geest van artikel 7 van het Europees Handvest van de Rechten van het Kind in het Ziekenhuis (Leiden 1998): ‘De kinderen moeten alle kansen krijgen om te genieten van een geschikte omgeving, die ontworpen, ingericht en uitgerust is om hen op te vangen op het gebied van onderwijs en verstrooiing, en die hen alle spelmateriaal en activiteiten biedt waar ze op hun leeftijd en in hun toestand nood aan hebben.’ Een meer dan waardevol doel, waarover meer te lezen staat op de website van de stichting: paintasmile.org.