Kind met ernstige ziekte en financiële problemen: de ‘Ligue des familles’ maakt zich zorgen

De Ligue des familles, de Franstalige tegenhanger van de Gezinsbond, maakte op 16 december de resultaten bekend van zijn vijfde ouderbarometer. Dit jaar lag de focus op de gezondheid van de gezinnen, en meer bepaald de ernstige ziekte van een gezinslid, op de betaling van ziekenhuisfacturen en op het uitstellen van zorg aan kinderen omwille van financiële redenen. Het ondubbelzinnige besluit: ‘zorg is duur, vaak nog té duur’.

De ouderbarometer 2020 wijdde dus een ’focus’ aan de gezondheidskwesties binnen gezinnen. “We stellen overal hetzelfde vast,” vertelt Christophe Cocu. “Ook al behoren we op dit gebied tot de beste landen ter wereld, zorg verlenen blijft nog steeds een dure – vaak zelfs té dure – aangelegenheid. Zowel in de armste als de meest welstellende gezinnen kan een gezondheidsprobleem volstaan om een gezin aan de rand van de financiële afgrond te brengen.”

Financiële problemen voor 2/3 van de gezinnen met een ernstig ziek kind

Uit het onderzoek blijkt dat niet minder dan de helft van de gezinnen (48%) waar een ouder (of een andere volwassene die onder hetzelfde dak leeft) ernstig ziek wordt, en bijna 2/3 (63%) van de gezinnen met een ernstig ziek kind, financiële problemen ondervindt. De getroffen ouders zouden liever meer verlofdagen krijgen om voor hun ernstig zieke kind te zorgen (48%). Ze wensen ook financiële ondersteuning (46%) en minder dure gezondheidszorg (35%).

De Ligue vroeg aan de gezinnen of ze de zorg voor hun kind hadden moeten uitstellen omwille van financiële redenen. Dat bleek wel degelijk het geval in 22% van de gevallen. Bij grote gezinnen ligt dit cijfer zelfs hoger: 34% bevond zich al eens in deze situatie, net als 28% van de eenoudergezinnen en de nieuw samengestelde gezinnen – tegenover 17% van de ‘klassieke’ gezinnen.

1 ouder op 4 ondervond moeilijkheden om een ziekenhuisfactuur van zijn kind te betalen

De barometer vertelt ook dat 26% van de ouders al eens moeilijkheden ondervond om de ziekenhuisfactuur van hun kinderen te betalen. Ook dat blijkt extra moeilijk voor eenoudergezinnen (36%) en nieuw samengestelde gezinnen (28%), tegenover 21% van de ouders die samenleven met de vader/moeder van hun kind. Meer grote gezinnen (36%) geven aan dat ze zich reeds in deze situatie bevonden, dan gezinnen met 1 kind (23%) of 2 kinderen (26%).

Logisch: hoe minder welvarend de gezinnen zijn, hoe vaker ze een ziekenhuisfactuur eens niet konden betalen. Dat geldt bijvoorbeeld voor 47% van de gezinnen met een inkomen lager dan 1.500 euro, 32% van de gezinnen met een inkomen tussen 1.500 en 2.999 euro, 21% van de gezinnen met een inkomen tussen 3.000 en 4.999 euro, en 9% van de gezinnen met een inkomen hoger dan 5.000 euro. Toch is het opvallend dat een groot aandeel van de gezinnen, ook de meest welvarende, in de problemen kwam door een ziekenhuisfactuur

Lees hier de Barometer van de Ouders 2020 (in het Frans).