Iedereen kan braille leren met LEGO!

Sinds 1 september 2023 verkoopt LEGO brailleblokjes. De set die oorspronkelijk enkel bedoeld was voor slechtzienden en blinden is nu verkrijgbaar voor het grote publiek. Met de blokken kunnen kinderen nu communiceren en spelletjes spelen in braille met hun vrienden en familie.

Dit initiatief is het vervolg op een proefproject dat vertaald werd in verschillende talen (Deens, Noors, Engels, Portugees en Frans) en sinds 2019 gratis verdeeld wordt in instellingen voor doven en slechtzienden over de hele wereld. Dankzij de populariteit van de blokken en hun positieve effect op de ontwikkeling van kinderen heeft de LEGO Foundation beslist om de set op grote schaal te ontwikkelen.

Spelenderwijs leren

De set LEGO Braille Bricks bevat twee bouwplaten en 287 blokjes in vijf kleuren: wit, geel, groen, rood en blauw. De noppen stellen een cijfer of een letter voor in braille. Alle blokjes zijn bovendien compatibel met de andere producten van LEGO. Ter ondersteuning biedt het Deense bedrijf een startreeks aan op zijn website. Daarmee leer je spelenderwijs de blokjes in de juiste richting draaien, bevestigen en stapelen (hand van de reus, land van twee steden, enz.). LEGO® Braille-activiteiten | Officiële LEGO® store NL

Rasmus Løgstrup, hoofdontwerper van de brailleblokken bij de LEGO-groep, zegt: “Spelen kan levens veranderen. Wanneer kinderen spelen, leren ze essentiële vaardigheden voor de rest van hun leven. We waren dus erg blij dat de LEGO Braille Bricks warm onthaald werden in leeromgevingen. We werden overspoeld met duizenden vragen om ze beschikbaar te maken voor een breder publiek. We wisten dus dat we het moesten doen!”

Het sleutelwoord: inclusie

Begin 2022 kondigde het team van Hospichild in een van zijn artikels aan dat LEGO-brailleblokjes verdeeld zouden worden in Belgische scholen en instellingen: De “Lego Braille Bricks” beschikbaar in België (hospichild.be)

Intussen is de Franse versie al verkrijgbaar op LEGO.com. Ze heet “Découvrir le braille – Alphabet français”, heeft het referentienummer 40655 en bevat een handleiding in het Frans. Deze lancering is een belangrijke stap om op een meer inclusieve manier spelend te leren. De Nederlandse versie is in ontwikkeling en zal waarschijnlijk begin 2024 uitgebracht worden.

Charlotte Santens, communicatieadviseur bij de vzw Brailleliga, verduidelijkt: “Ondanks de toenemende digitalisering blijft braille een nuttig systeem. Het is zelfs onmisbaar op school, op het werk, om te weten hoe je een woord moet spellen, om een beeld te kunnen vormen van een woord, om de toegang tot informatie te verzekeren en dus om blinden en slechtzienden in staat te stellen onafhankelijk te zijn. Vandaag is braille nog belangrijker voor een betere inclusie in het dagelijkse leven dan vroeger. We zijn dus heel erg blij met de verspreiding van de LEGO-brailleblokjes.”

Hoe werken de LEGO Braille Bricks ?

Découvrir le braille – Alphabet français 40655 | Autre | Boutique LEGO® officielle FR

→ Vidéo à  Introducing LEGO Braille Bricks – Play with Braille – YouTube

Lees ook :