Valpartijen voorkomen bij gehospitaliseerde kinderen: tips van UKZKF

Het Kinderziekenhuis heeft besloten een aantal nuttige aanbevelingen te publiceren naar aanleiding van de stijging van het aantal valincidenten bij kinderen die in het ziekenhuis worden opgenomen. Valpartijen, die bij zieke kinderen vaak ernstigere gevolgen hebben, kunnen gemakkelijk worden vermeden. Hier zijn wat tips voor ouders.

© Universitair Kinderziekenhuis Koningin Fabiola

Verwittig onmiddelijk de verpleegkundige. Zij zal voor uw kind zorgen en de arts verwittigen.

→ Vind al aanbevelingen om deel te nemen aan de kwaliteit en veiligheid van de zorg voor uw kind.

→ Meer informatie over kwaliteits- en veiligheidsaanpak van de Kinderziekenhuis.

Aanbevelingen voor alle leeftijden

• Verlaat u (al is het maar even) de afdeling, verwittig dan  steeds de verpleegkundige, zodat zij toezicht kunnen houden op uw kind.
  • In het ziekenhuis krijgt elk kind een bed toegewezen dat past bij zijn leeftijd en/of conditie. Ook als uw kind thuis in een groot bed slaapt, voorzien wij tot 3 jaar (lengte 90 cm) een bed met spijlen.
  • Als uw kind herhaaldelijk uit bed probeert te komen, wordt het in een juniorbed geplaatst.
  • Laat uw kind nooit slapen in het bed dat u ter beschikking krijgt. Uw kind kan uit bed vallen en zich verwonden.
  • Na het toegediend krijgen van een kalmerend middel, bijvoorbeeld voor een  ingreep, moet uw kind in bed blijven.
  • Wanneer het kind een operatie, onderzoek onder narcose of sedatie heeft ondergaan, neemt het risico op duizeligheid bij het opstaan toe. Het kind moet een tijdje in zijn bed rechtop zitten voordat het langzaam overeind komt. Het kind moet ondersteund worden als het voor de eerste keer opstaat.
  • Laat ’s nachts een nachtlampje branden, zodat er voldoende licht in de kamer is.
  • Houd de kamer netjes en laat niets overbodigs op de grond liggen (speelgoed bijvoorbeeld).
  • Wees voorzichtig als de grond nat is. Als u een risico opmerkt (gemorste vloeistoffen, obstakels, enz.), meld dit dan aan het personeel.

Specifieke aanbevelingen | Pasgeborenen en zuigelingen (0 tot 18 maanden)

• Hou fysiek contact met uw baby wanneer de spijlen van het bed naar beneden zijn, wanneer u het kind verschoont op het verzorgingskussen of wanneer u het weegt op de weegschaal.
  • Zit uw kind in een triptrap, buggy, relax of maxi-cosi, maak het dan vast en laat het niet alleen achter.
  • Is uw kind jonger dan 18 maanden of heeft het moeilijkheden met stappen, laat het dan steeds in bed achter en niet op de grond.
  • Sluit de spijlen van het bed steeds tot boven.
  • Als u zich slaperig voelt wanneer u uw kind in de armen houdt, leg het kind dan in zijn bed met de spijlen omhoog. Als u in slaap valt kan het kind immers uit uw armen vallen.

Specifieke aanbevelingen | Peuters / Kleuters (18maanden tot en met 5 jaar)

• Om te vermijden dat uw kind uit het bed klimt, vragen we u de speeltjes aan het tralie-bed zo hoog mogelijk te hangen en geen dozen of hoog speelgoed in het bed achter te laten.
  • Laat uw kind niet recht opstaan in een juniorbed.
  • Dagkleding en pyjama’s komen best tot boven de enkels om te voorkomen dat uw kind struikelt.
  • Zorg voor aangepaste schoenen of voor pantoffels met een anti-slipzool die de voet goed omsluiten. Zo hoeft uw kind nooit op blote voeten of kousen te lopen.
  • Heeft uw kind een infuus of een monitor, zorg er dan voor dat de kabels geen risico geven tot vallen. Laat uw kind ook nooit alleen met de infuusstaander rondrijden.
  • Begeleid uw kind naar het toilet / de badkamer. Dat is zeker nodig als uw kind een infuus heeft, als het onder invloed is van medicatie, of tijdens de eerste 24 uur na een ingreep.
  • Onze gangen, dienstruimtes of traphallen zijn geen plekken voor kinderen om in rond te rennen.
  • Begeleid uw kind als het de kamer verlaat.
  • Laat uw kind niet onbewaakt in de speelkamer.

Specifieke aanbevelingen | Oudere kinderen (vanaf 6 jaar)

• Laat uw kind het bed nooit in de hoogste stand zetten, maar wel altijd in de laagste, met de remmen op.
  • Laat uw kind niet recht opstaan in het bed.
  • Zorg dat alle benodigdheden binnen handbereik van het kind staan  (bel, bril, boeken, tablet, …).
  • Laat uw kind niet alleen in de douche gaan als het te ziek of duizelig is.

LEES OOK :