Het kinderziekenhuis heeft een nieuwe zintuigentuin aangelegd

Sinds begin juli 2021 beschikt het Universitair Kinderziekenhuis Koningin Fabiola over een gloednieuwe zintuigentuin. Deze ruimte, waartoe het initiatief is genomen door de non-profitorganisatie Kids’Care, biedt zieke kinderen en hun familieleden de mogelijkheid te “ontsnappen aan de opsluiting van hun kamer”.

©Kinderziekenhuis

In een recent focusartikel over vzw Kids’Care sprak de voorzitter van de vereniging, Philippe Goyens, met Hospichild over een nieuw zintuiglijk tuinproject dat in het kinderziekenhuis zou worden opgezet. Wij vernemen nu dat ditzelfde project zojuist werkelijkheid is geworden.

Een tuin om de zintuigen te prikkelen

Dit is wat Kids’Care ons in 2019 vertelde: “Het idee van deze tuin is om een rustgevende en groene buitenruimte te bieden voor zieke kinderen en hun families, maar ook voor het personeel dat ook wat lucht nodig heeft. Het wordt een zintuiglijk gebeuren met mooie, geurende bloemen, een pad met verschillende ondergronden (kiezels, zand, enz.), een windgong… Alle zintuigen worden geprikkeld.

Een ware zuurstofbel

Deze tuin, een echte zuurstofbel, ligt tussen de speelplaats van Lydia’s Ludo, de Robert Dubois School, het ouderhuis en het kinderziekenhuis. Het grenst aan de “ziekenhuistuin”, de boomgaard/tuin van de kinderen die naar de Robert Dubois School gaan, en heeft als hoofddoel de kwaliteit van het verblijf van zieke kinderen en hun familieleden te verbeteren.

Inwijding in juli 2021

Hoewel het project wordt gesteund en gefinancierd (voor een bedrag van 100.000 euro) door de non-profitorganisatie Kids’Care, komt het initiatief van een moeder in het ziekenhuis. Zij verloor haar 10 maanden oude dochter in het Huderf en wilde op haar eigen manier bijdragen aan het welzijn van andere zieke kinderen. Haar project kwam er uiteindelijk aan het begin van de zomer.

LEES OOK :