Vakantiehuis voor families van kinderen die opgenomen zijn in België

Voor de paasvakantie biedt Ronald McDonald Huis Brussel, dat onderdak biedt aan gezinnen van kinderen in het ziekenhuis, een nieuw initiatief aan waardoor diezelfde gezinnen er even tussenuit kunnen in hun gloednieuwe vakantiehuis in het Waalse Gewest. Daar kunnen ze tegen een lage prijs een welverdiende adempauze inlassen. Binnenkort vindt een sponsortocht plaats om het project te ondersteunen. Zo krijgen zo veel mogelijk families de kans om op vakantie te gaan.

Dankzij zijn recente samenwerking met Center Parcs Les Ardennes kan het Ronald McDonald Huis, met de steun van het Ronald McDonald Kinderfonds België, families van kinderen die onlangs in het ziekenhuis zijn opgenomen een fijne vakantie aanbieden in zijn gloednieuwe vakantiehuis in Vielsalm, in de provincie Luxemburg.

Wat is het vakantiehuis?

Voor gezinnen die geconfronteerd worden met een moeilijke situatie waarbij hun kind wordt opgenomen in het ziekenhuis is even op adem komen geen luxe, maar broodnodig. Elke dag ontmoet de vereniging ouders die overweldigd zijn door de situatie van hun kind, dat in het ziekenhuis verblijft of te vroeg geboren is. Daardoor zitten ze voortdurend in een overlevingsmodus. Vaak hebben deze ouders niet de tijd of de middelen om een vakantie te organiseren, want een ziekenhuisopname leidt tot aanzienlijke financiële kosten. Toch snakken ook zij naar een weekje ontspanning. Ook broers en zussen lijden onder de situatie, want als een kind ziek is, heeft dat gevolgen voor het hele gezin. Het vakantiehuis werd gebouwd om weer een glimlach op hun gezicht te toveren en om deze gezinnen een oase van rust en een welverdiende adempauze te bieden. Het vakantiehuis biedt plaats aan maximaal acht personen en kan geboekt worden voor een weekend, een paar dagen of een hele week, voor slechts een twintigtal euro. De gezinnen kunnen er genieten van de rust op het privéterras, op avontuur trekken in de heuvels, een duik nemen in het zwembad Aqua Mundo, enz. Center Parcs Les Ardennes biedt een brede waaier aan activiteiten.

→ Gezinnen die zich herkennen in deze situatie en een deugddoend verblijf in het vakantiehuis willen boeken, kunnen de praktische informatie en de voorwaarden raadplegen in de folder voor gezinnen.

→ Zorgverleners staan het dichtst bij de gezinnen. Daarom moedigt het Ronald McDonald Huis hen aan om hierover te praten en de patiënten in kwestie te ondersteunen. Meer informatie in de folder voor ziekenhuizen.

Een sponsortocht om het initiatief te ondersteunen

De sponsortocht voor bedrijven is een wandeling van 7 km in de natuur die op 16 mei 2024 wordt georganiseerd ten voordele van het Ronald McDonald Kinderfonds. Het ingezamelde geld zal specifiek gebruikt worden om zo veel mogelijk gezinnen in het gloednieuwe vakantiehuis te laten verblijven. De teams, samengesteld uit medewerkers van bedrijven, kunnen ook deelnemen aan leuke activiteiten en worden getrakteerd op een aperitief en een liveconcert in het Ronald McDonald Huis. Bovendien valt er een mooie prijs te winnen!

→ Lees alles over de Sponsortocht voor bedrijven van het Ronald McDonald Kinderfonds

→ Help deze gezinnen aan een broodnodige vakantie en doe een schenking!

Meer info over het Ronald McDonald Huis in Brussel

Voor een reportage bezocht Hospichild het Ronald McDonald Huis in Brussel. Dit huis biedt een serene en warme thuis aan ouders van kinderen die zijn opgenomen in het UZ Brussel of een ander ziekenhuis in de buurt. De ouders, broers en zussen kunnen er vlak bij het ziekenhuis verblijven, zodat ze het zieke kind elke dag kunnen bezoeken. Zo kan het kind emotioneel ondersteund worden terwijl het in het ziekenhuis is opgenomen en alle liefde en steun ontvangen die nodig zijn om het genezingsproces goed te laten verlopen. Dit initiatief, dat onmisbaar is op verschillende vlakken, wordt nu aangevuld met het vakantiehuis.

Sofia Douieb

LEES OOK: