Tiki, de nieuwe mascotte van Iris Ziekenuizen Zuid, stelt kinderen in het ziekenhuis gerust

In Iris Ziekenuizen Zuid, zoals in alle ziekenhuizen met een pediatrische dienst, is het welzijn van gehospitaliseerde kinderen een prioriteit. Er zijn verschillende initiatieven genomen om hun stress, angst en pijn te verminderen… Het nieuwste initiatief is Tiki, een kleine virtuele mascotte die kinderen de fasen van hun toekomstige ziekenhuisopname uitlegt.

Screenshot van de Youtube-video van Iris Ziekenuizen Zuid

Een dergelijk initiatief staat niet op zichzelf en de Brusselse ziekenhuizen zitten vol met kleine manieren om de stress van kinderen in het ziekenhuis te verminderen. In het Iris Ziekenhuisen Zuid is er ook de “Buzzy Bee”, die de pijn van injecties aanzienlijk vermindert; in het UZ Brussel is de Zico app goed ingeburgerd; in het Kinderziekenhuis helpt de zintuigentuin kinderen om te kalmeren en het “knuffelbeerziekenhuis” maakt hen vertrouwd met ziekenhuiszorg ; enz.

Een mascotte “met de bedoeling om het operatietraject toegankelijker en geruststellender te maken”

“We zijn ons ervan bewust dat een operatie een grote bron van stress kan zijn voor kinderen”, legt de ziekenhuisgroep uit in een kort artikel waarin het initiatief wordt gepresenteerd. “Om hen te helpen hun bezorgdheid te overwinnen, hebben de Iris Ziekenhuizen Zuid een mascotte, Tiki, in het leven geroepen en een video gemaakt, beide met de bedoeling om het operatietraject toegankelijker en geruststellender te maken. Op die manier kunnen kinderen zich een beeld vormen van een typische dag, van de opname tot het ontslag. Ze krijgen ook de kans om alle personen te leren kennen die bij hun verzorging betrokken zijn, zoals verpleegkundigen, de anesthesist en de chirurg. De video benadrukt ook het belang van de ouders, die een essentiële rol spelen in het zorgproces. Op de dag van hun operatie kunnen de kinderen Tiki ontmoeten in de operatiekamer van de Iris Ziekenhuizen Zuid, die hen nog extra steun zal bieden.”

↓ Video om kinderen gerust te stellen voor een ziekenhuisopname (met Tiki in de hoofdrol)

Buzzy Bee, een andere manier om kinderen te kalmeren in het IIS

De Tiki-mascotte is een nieuw initiatief van Iris Ziekenhuizen Zuid. Een paar jaar geleden schreef Hospichild een artikel over een andere manier om kinderen in het ziekenhuis te kalmeren: “Buzzy Bee”. Dit is een pijnstiller in de vorm van een bij die bestaat uit een ijskoude, vibrerende pleister die helpt om de pijn tijdens een vaccinatie of bloedtest te verminderen. Naast het feit dat deze bijtjes de steken vrijwel pijnloos maken, leiden ze ook de aandacht van kinderen af. Dit vermindert hun angst voor de onvermijdelijke prik. Dit vermindert hun angst voor het onvermijdelijke bloedonderzoek en is een echte stimulans voor het personeel dat verantwoordelijk is voor het uitvoeren van medische procedures met naalden. De aankoop van deze apparaten op de vier sites van de Iris Ziekenhuizen Zuid (waaronder het ziekenhuis van Etterbeek-Elsene) werd mogelijk gemaakt dankzij de vereniging “Les Amis d’IZZ”, een vzw die zich inzet voor het welzijn van patiënten en die al tal van andere initiatieven heeft gefinancierd, zoals de aankoop van speelgoed voor de speelzaal op de kinderafdelingen, de organisatie van evenementen… En onlangs nog de mascotte TIki.

LEES OOK: